Om klinikken
Sygdomme vi behandler
I Sårklinikken undersøger og behandler vi en bred vifte af sår. Eksempler på typer af sår, som vi behandler:
- Tryksår
- Diabetiske fodsår
- Sår, der er opstået på grund af kredsløbsproblemer
- Sår, som ikke heler, selvom de er blevet behandlet.
Faggrupper du møder
Når du kommer i klinikken, møder du sygeplejersker, der er særligt uddannede til at behandle sår. Du kan evt. også komme til at møde en læge, hvis der er behov for det. Derudover vil der nogle gange være studerende og elever til stede, der har opgaver alt efter, hvor de er i deres uddannelse.
Før du kommer
Bliv henvist
For at du kan komme ind til undersøgelse eller i behandling hos os, skal du have en henvisning.
Du kan blive henvist af:
- Din praktiserende læge
- En privatpraktiserende speciallæge
- En anden klinik eller afdeling på hospitalet
Læs mere om at blive henvist til hospitalet
Læs dit indkaldelsesbrev
Når du er blevet henvist, indkalder vi dig til klinikken. Du modtager indkaldelsesbrevet som Digital Post eller som almindeligt brev, hvis du er fritaget for Digital Post.
I brevet finder du information om:
- Hvor og hvornår du skal møde op
- Hvad der skal ske ved besøget
- Hvad du skal gøre, hvis du bliver forhindret i at møde op til din aftalte tid
- Hvad du eventuelt skal gøre, før du kommer
Læs mere om at blive indkaldt til hospitalet
Forbered dig
Læs dit indkaldelsesbrev grundigt
Det er vigtigt, at du forbereder dig og læser den information, du får i dit indkaldelsesbrev. Husk at læse hele brevet og brug gerne de link, vi har sat i brevet.
Aftal at en pårørende tager med
Du må gerne tage en pårørende med. Det kan være en fordel, at I er to om at lytte og stille spørgsmål.
Skriv dine spørgsmål ned
Det er en god idé at få skrevet ned, hvad du gerne vil vide. Hvis du er i tvivl om, hvad der kan være relevante spørgsmål, så kig på Godt du spør.
Find eksempler på gode spørgsmål på Godtduspoer.dk
Afbud eller ændring af tid
Ring til os eller send os en mail hurtigst muligt, hvis du bliver forhindret i at komme. Se under Kontakt.
Få hjælp før du kommer
Hvis hjemmeplejen behandler dit sår, kan hjemmesygeplejersken oprette en telemedicinsk sårjournal. Via den kan I sende os et billede og en beskrivelse af dit sår, før du har en tid i klinikken.
På den måde kan vi rådgive om behandlingen, indtil vi ser dig, og det kan samtidig give os et indblik i, hvordan dit sår er blevet behandlet indtil nu.
Se vores vejledning om telemedicinsk sårvurdering på www.telemedicin1.randers.rm.dk
Hvis du får det dårligere før din første tid
Kontakt os, hvis du får det dårligere, før du har været hos os første gang.
Dit besøg
Når du ankommer
Handicaptilgængelighed
Der er adgang til Sårklinikken, hvad enten du sidder i kørestol eller har andre særlige behov. Du kan låne en transportstol ved alle større indgange. Den nærmeste indgang for klinikken er indgang A.
Spørg personalet, hvis du har brug for et handicaptoilet. De kan vise dig vej.
Meld din ankomst og vent i venteområdet
Skan dit sundhedskort ved ankomststanderen og tag plads i venteområdet. En af vores sårsygeplejersker henter dig og følger dig til undersøgelsesstuen.
Ventetid
Du kan opleve ventetid. Vi prøver så vidt muligt at overholde din aftalte tid, men der kan opstå situationer, som kan give ventetid. Medbring derfor gerne noget læsestof, håndarbejde eller anden underholdning.
Vær opmærksom på, at der ofte er ventetid på hjemtransport, hvis du skal med patientbefordringen eller Falck.
Du kan henvende dig til personalet i klinikken, hvis du har spørgsmål til din ventetid.
Medbring evt. næste dosis medicin
Hvis du får medicin på faste tidspunkter, er det en god idé at medbringe næste dosis, så du kan tage den, hvis dit besøg hos os trækker ud.
Mad og drikke
Det er ikke muligt at få noget at drikke eller spise i klinikken. Vi anbefaler derfor, at du selv medbringer det, du har brug for.
Hvis du bliver træt
Vi har mulighed for at stille en seng til rådighed for dig, hvis du føler dig træt eller udmattet. Sig det til personalet, hvis du har brug for at komme ned at ligge.
Dit forløb
Varighed af besøg
Vær forberedt på at et besøg i Sårklinikken varer minimum en time.
Dit første besøg
Du kommer ind til en undersøgelse og samtale. Vores opgave ved det første besøg er at finde årsagen til dit sår og grunden til, at det ikke heler som forventet. Vi varetager ikke almindelige daglige eller ugentlige bandageskift.
Hvis du kommer i et forløb hos os med flere besøg, vil vi prøve at planlægge det, så du som hovedregel kommer til at møde det samme personale.
Undersøgelser andre steder end i Sårklinikken
Hvis det er nødvendigt, inddrager vi andre specialister. Det kan være fod- og ankelkirurger, fysioterapeuter, fodterapeuter eller bandagister.
Det kan også være nødvendigt at henvise dig til særlige undersøgelser på andre hospitaler; eks. hos karkirurger.
Svar på din undersøgelse
Oftest vil du få svaret mundtligt, når undersøgelsen er overstået. Nogle gange skal der dog tages prøver, som du ikke kan få svar på med det samme.
Her kan du få svar på forskellige måder:
- Digital Post/brev
- Telefon
- Samtale i klinikken
Din behandling
Når vi har fundet årsagen eller årsagerne til, at din sår ikke heler som forventet, laver vi sammen med dig en behandlingsplan, som hjemmesygeplejen og din praktiserende læge kan følge.
Det er muligt, at du skal komme til jævnlige kontroller på hospitalet i en periode.
Hvis der er brug for det, kan vi på hospitalet tilbyde specialiseret sårbehandling. Det kan f.eks. være hudtransplantation, undertryksbehandling eller larveterapi.
Hvis du får det dårligere
Kontakt klinikken, hvis du er i et forløb hos os og oplever at få det dårligere. Hvis du får hjælp af en hjemmesygeplejerske, kan kontakten med fordel foregå via hjemmesygeplejersken.
Afslutning af dit forløb
Du er tilknyttet Sårklinikken, så længe vi vurderer, at det er nødvendigt i forhold til din behandling.
Vi aftaler din opfølgende behandling med dig, inden dit forløb hos os slutter.
I nogle tilfælde skal du gå til opfølgning hos egen læge eller have hjælp af en hjemmesygeplejerske.
Behandling via telemedicin
Digital platform til din behandling
For at sikre den bedst mulige behandling og samtidig reducere behovet for at du skal komme på hospitalet ofte, spørger vi nogle gange, om vi må bruge den telemedicinske sårjournal i din behandling.
Den telemedicinske sårjournal er en digital platform, hvor dine behandlere i Sårklinikken, dem, der behandler dig i din kommune, samt din praktiserende læge kan kommunikere om din behandling.
Hurtig kommunikation giver hurtig behandling
Ved at bruge telemedicin kan vi hurtigt komme i kontakt med hinanden og lave de nødvendige aftaler i forhold til din behandling.
Det kan eksempelvis være, at hjemmesygeplejersken opdager, at dit sår bliver værre. I stedet for at vente på en tid i Sårklinikken, kan hjemmesygeplejersken via et foto og en beskrivelse give besked til Sårklinikken, og vi kan hurtigt komme med forslag til din behandling.
Læs mere om telemedicinsk sårvurdering på www.telemedicin1.randers.rm.dk
Til pårørende
Du er velkommen til at deltage i samtaler og ved behandling, hvis du og patienten ønsker det.
Du kan som pårørende hjælpe med at:
- høre, hvad der bliver sagt under samtalen
- stille spørgsmål
- hjælpe med at forberede spørgsmål hjemmefra
- fortælle, hvilke symptomer du har lagt mærke til, og hvordan du oplever, at de påvirker patienten i hverdagen
Praktisk på hospitalet
Nedenfor finder du en række praktiske informationer om Regionshospitalet Randers. Du kan finde flere emner og mere uddybende informationer om emnerne på siden Praktisk information.