Om klinikken

Sygdomme vi behandler

Vi vejleder og rådgiver dig, der har fået en midlertidig eller permanent stomi.

Eksempler på stomier vi vejleder og rådgiver i.

  • Tyktarmsstomi (kolostomi)
  • Tyndtarmsstomi (ileostomi)

Du skal bo i en af følgende kommuner for at kunne få vejledning i klinikken:

  • Randers kommune
  • Favrskov kommune
  • Norddjurs kommune
  • Syddjurs kommune

Faggrupper du møder

Når du kommer i klinikken, møder du specialuddannede stomisygeplejersker.

Før du kommer

Få en tid i klinikken

Du kan ringe til os uden at have en henvisning fra en læge.

Du kan både få rådgivning over telefonen eller aftale en tid hos en af stomisygeplejerskerne i klinikken.

Forbered dig

Medbring gerne din vanlige stomipose og plade.

Inden du kommer, skal du:

  • Overveje om du har spørgsmål eller emner, som du gerne vil tale om
  • Evt. skrive spørgsmål ned, så du husker at spørge om det, der er vigtigt for dig

Find eksempler på gode spørgsmål på Godtduspoer.dk

Du må gerne tage en pårørende med.

Dit besøg

Når du ankommer

Skan dit sundhedskort ved ankomststanderen, der står tæt på opholdsstuen på sengeafsnittet.  

Tag plads i opholdsstuen, der også er venteværelse.

Hold øje med ankomstskærmen i venteværelset og gå til det angivne rum, når dit nummer dukker op på skærmen. Her tager sygeplejersken imod dig.

Ventetid

Du kan opleve ventetid. Vi prøver så vidt muligt at overholde din aftalte tid, men der kan opstå situationer, som kan give ventetid. Medbring derfor gerne noget læsestof, håndarbejde eller anden underholdning.

Vær opmærksom på, at patienterne ikke altid bliver kaldt i den rækkefølge, som de ankommer i. Hvornår det er din tur, afhænger af forskellige ting. Det kommer bl.a. an på hvilket personale du skal undersøges eller behandles af. Der kan også komme akutte patienter, der har brug for at blive set før dig.

Du kan henvende dig til personalet i klinikken, hvis du har spørgsmål til din ventetid.

Dit forløb

Rådgivningen og vejledningen foregår som individuelle samtaler og kontrolforløb.

Vi tilpasser dit besøg i klinikken til dig og dine behov.

Dit besøg kan f.eks. handle om:

  • Valg af stomibandager
  • Vejledning ved hud- og bandageproblemer
  • Kost
  • Livet med stomi - indflydelsen på arbejde, fritidsaktiviteter, samliv og relationer til familie og dit øvrige netværk
  • Stomi og kemoterapi
  • Udgifter til og bestilling af stomibandager
  • Oplæring og vejledning i irrigationsmetoden, hvis du har kolostomi

Hvor lang tid dit besøg varer, kan være meget forskelligt. Et besøg kan vare op til cirka 50 minutter.

Brug Telemedicinsk Stomi-journal

Bliv oprettet

I Stomiklinikken bruger vi Telemedicinsk Stomi-journal (kaldes også pleje.net). Hjemmesygeplejersken/sårsygeplejersken i kommunen eller stomisygeplejersken i Stomiklinikken kan oprette dig i den telemedicinske stomi-journal.

Herefter downloader du appen "pleje.net borger". Du kan også besøge pleje.net via browser på din computer.

Første gang du logger på, skal du bruge MitID.

Kommuniker gennem Stomi-journalen

Hvis du oplever problemer med stomien eller huden omkring den, kan du eller hjemmesygeplejersken tage et billede af stomien med en mobiltelefon.

Du sender billedet via Stomi-journalen til Stomiklinikken, hvor en stomi-sygeplejerske vurderer billedet og giver en tilbagemelding med forslag til evt. behandling.

Det kan ofte erstatte et besøg i Stomiklinikken.

Afslutning af dit forløb

Du er tilknyttet Stomiklinikken, så længe vi vurderer, at det er nødvendigt i forhold til din behandling.

Vi aftaler din opfølgende behandling med dig, inden dit forløb hos os slutter. I nogle tilfælde skal du gå til opfølgning i kommunen.

Opstår der problemer med din stomi eller har du spørgsmål, kan du altid kontakte os direkte og uden henvisning - også selvom du har afsluttet dit forløb i Stomiklinikken.

På sundhed.dk kan du læse din digitale journal. Her finder du information om dit forløb hos os, og de aftaler vi har lavet. 

Information om stomi som app

Du kan hente en app om at have en stomi i Appstore og på Google Play.

App'en er udviklet af sygeplejersker på Aalborg Univsersitetshospital i samarbejde med Advice2u.

Der er flere stomi-apps, så du skal kigge efter det logo, du ser her.

Til pårørende

Du er velkommen til at deltage i samtaler og undersøgelser, hvis du og patienten ønsker det.

Du kan som pårørende hjælpe med at:

  • høre, hvad der bliver sagt under samtalen
  • stille spørgsmål
  • hjælpe med at forberede spørgsmål hjemmefra
  • fortælle, hvilke symptomer du har lagt mærke til, og hvordan du oplever, at de påvirker patienten i hverdagen

Du er som pårørende også velkommen til at ringe til os i klinikken for at få rådgivning om stomi.

Netværk og støtte

Få råd og vejledning om at være patient og pårørende i forskellige foreninger og netværk:

Praktisk på hospitalet

Nedenfor finder du en række praktiske informationer om Regionshospitalet Randers. Du kan finde flere emner og mere uddybende informationer om emnerne på siden Praktisk information.

Kontakt

Telefon

Telefonrådgivning, afbud og ændring af tid

Stomisygeplejerske: tlf. 78 42 12 79 
Telefontid: Tirsdag, onsdag og fredag kl. 7.45-8.30

Akut hjælp

Ved akut behov for hjælp, kontakt egen læge eller Lægevagten på tlf. 70 11 31 31

Kontakt oversygeplejersken

Birgitte Aborg

Kontakt Birgitte, hvis du har ros, ris eller forslag til forbedringer. Skriv gerne mail via borger.dk.

Adresse og mail

Adresse

Stomiklinikken
Regionshospitalet Randers 
Skovlyvej 15 
8930 Randers NØ

Find klinikken

Brug indgang A og gå til A6

NB. Stomiklinikken ligger på Mave- og Tarmkirurgisk Sengeafsnit

Se placering på hospitalets webkort

Mail

Skriv en sikker mail til os (Hav dit MitID klar):

Send mail via borger.dk