Adgang til behandling
Som patient har du ret til at få undersøgt hvad du fejler (blive udredt) inden for 30 dage, hvis det er fagligt muligt.
Hvis du ikke kan blive udredt på et hospital i din bopælsregion eller på ét af de private hospitaler, regionen samarbejder med, kan du vælge at komme på privathospital (udvidet frit sygehusvalg).
Læs mere om retten til hurtig udredning på sundhed.dk.
Mulighed for at vælge et andet offentligt hospital
Som patient kan du som udgangspunkt frit vælge mellem alle offentlige hospitaler i hele landet. Det kaldes frit sygehusvalg.
En hospitalsafdeling kan dog afvise patienter, hvis afdelingen har væsentligt længere ventetid end andre lignende afdelinger.
Læs mere om frit sygehusvalg på sundhed.dk
Mulighed for at vælge et privathospital
Hvis du ikke kan tilbydes behandling inden for de frister, der gælder, kan du i nogle tilfælde vælge at komme på et privathospital. Det kaldes udvidet frit sygehusvalg.
Hjælp til kørsel
Som udgangspunkt skal du selv sørge for at komme til og fra hospitalet. Langt de fleste patienter arrangerer selv deres tur til hospitalet med egen bil, offentlig transport eller ved at blive kørt af pårørende.
Hvis dit helbred ikke tillader, at du tager tog, bus eller anden offentlig transport, kan du i nogle tilfælde blive kørt med Region Midtjyllands kørselsordning.
Tilskud til kørsel
Når du selv eller en pårørende sørger for transporten, kan du være berettiget til tilskud.
Information og data
Du har som patient ret til at blive fuldt informeret om din sygdom, mulighederne for behandling og risikoen for komplikationer og bivirkninger.
Du har adgang til at se din journal. På www.sundhed.dk eller i appen MinSundhed kan du se dine oplysninger 0-2 dage, efter at de er registreret på hospitalet.
Du er også velkommen til at spørge personalet, hvad der skrives i journalen, eller du kan bede om en kopi af journalen.
Afdelingen bestiller en tolk, hvis afdelingen mener, det er nødvendigt.
Nogle patienter skal betale gebyr for tolkning, hvis de ikke i tilstrækkelig grad forstår eller taler dansk.
Der er aldrig gebyr for tegnsprogstolkning.
Læs mere på www.tolk.rm.dk
Du kan sige nej til, at vi videregiver oplysninger om dit helbred til andre sundhedspersoner, f.eks. din praktiserende læge.
Hvis du vil sige nej, skal du sige det til den læge, som undersøger og behandler dig.
I særlige tilfælde skal lægen videregive oplysninger.
Alle ansatte har tavshedspligt i sager, der drejer sig om patienter. Vi videregiver ingen personlige oplysninger uden dit samtykke.
Du kan derfor trygt henvende dig, hvis der er ting, du gerne vil drøfte.
Tavshedspligt gælder også over for pårørende. Du bestemmer selv, hvem der må modtage oplysninger om dine helbredsforhold.
I særlige tilfælde skal lægen videregive oplysninger.
Læger og andre fagpersoner må kun kigge i din elektroniske journal, når det er nødvendigt i forhold til din aktuelle behandling.
Her kan du se alle de faggrupper, der har tilladelse til at kigge i de elektroniske systemer og se din elektroniske journal på Regionshospitalet Randers, når det er relevant i forhold til din aktuelle behandling:
- Læger/lægestuderende
- Tandlæger
- Klinikassistenter
- Sekretær/sekretærelever
- Sygeplejersker/sygeplejestuderende
- Social- og sundhedsassistenter/social- og sundhedsassistentelever
- Fysio- og ergoterapeuter/fysio- og ergoterapeutstuderende
- Jordemoder/jordemoderstuderende
- Farmaceuter
- Farmakonomer
- Pædagog
- Fodterapeuter
- Radiografer/radiografstuderende
- Bioanalytiker/bioanalytikerstuderende
- Kliniske diætister
- Psykologer
- Fysikere
- Kapelassistenter
Ovenstående er besluttet af hospitalsledelsen 29. oktober 2010 i henhold til Sundhedslovens § 42a.
Listen er opdateret 24. juli 2017.
Vi bruger en række oplysninger om dig i vores daglige arbejde.
Vi behandler blandt andet dine kontaktoplysninger (fx navn, adresse, telefonnummer) og helbredsoplysninger (fx henvisningsårsag, blodtype). Vi behandler disse oplysninger for at sikre sammenhæng og kvalitet i dit behandlingsforløb på hospitalet.
Vi passer godt på dine personoplysninger. Med databeskyttelsesforordningen har du som borger mulighed for at få et større indblik i, hvilke oplysninger vi har om dig, og hvordan vi bruger dem.
Læs mere om behandling af dine data på regionens hjemmeside (rm.dk)
Klage og erstatning
Du har forskellige muligheder for at give os gøre os opmærksom på det, hvis du har oplevet noget på hospitalet, du ikke er tilfreds med, hvis der er begået fejl, eller hvis der været andre svigt i den behandling, du eller din pårørende har modtaget.
Direkte dialog
Du kan altid henvende dig direkte til den afdeling, hvor du har været i behandling eller er blevet undersøgt, og du er også velkommen til at sende din henvendelse til hospitalsledelsen.
Find hospitalets overordnede kontaktinformation nederst her på hjemmesiden. Hvis du vil klage direkte til afdelingen, kan du finde de relevante kontaktoplysninger på afdelingens hjemmeside.
Se vores oversigt over afdelinger og steder
Den formelle klage
Hvis du ønsker at sende en mere formel klage, kan du klage selv, men du kan også give andre fuldmagt til at klage på dine vegne. Klagerne sagsbehandles af Styrelsen for Patientklager.
Se hvordan du klager på Styrelsen for Patientklagers hjemmeside
Få hjælp til din klage
Du kan få hjælp af Patientkontoret i den region, du bor i, hvis du ønsker at klage. De kan hjælpe dig med at finde ud af, hvor din klage skal sendes hen, og hvordan du bedst formulerer klagen.
Find kontaktoplysninger til Patientkontoret i Region Midtjylland på www.sundhed.rm.dk
Hvis du ønsker erstatning, fordi du er kommet til skade i forbindelse med undersøgelse, behandling eller pleje, skal du søge hos Patienterstatningen: www.patienterstatningen.dk.
Du kan godt søge erstatning, uden du har indgivet en klage.
Læs mere om patientrettigheder og find kontaktoplysninger for Patientkontoret på www.sundhed.rm.dk
Hvis du oplever noget, du ikke synes, der burde være sket, kan du hjælpe sundhedsvæsenet med at lære af sine fejl. Du kan fortælle om din oplevelse på Styrelsen for Patientsikkerheds hjemmeside.
Din rapport bliver sendt til den afdeling på hospitalet, hvor hændelsen er sket. Afdelingen undersøger så, hvad de kan gøre for at undgå, at noget lignende sker igen. Din rapport er altså med til at øge patientsikkerheden.
Vær opmærksom på, at afdelingen ikke har pligt til at svare.
Råd og vejledning
Patientkontoret i Region Midtjylland kan hjælpe med eller vejlede om:
- Sundhedsvæsenets ydelser og patienters rettigheder
- Ventetider og frit valg af sygehus
- Mulighederne for omvisitering til privat aftalesygehus
- Maksimale ventetider for kræftbehandling og visse hjertesygdomme
- Klage- og erstatningsmuligheder
- Kørsel til og fra hospitalet
- Udredning af misforståelser
Hvis du vil klage til afdelingen eller hospitalet, kan du altid sende din klage med posten.
Klager til eks. Styrelsen for Patientklager og Patienterstatningen skal som udgangspunktet sendes digitalt og ske via bestemte digitale skemaer, men hvis du er fritaget for digital post, kan du få tilsendt et papirskema, som du kan udfylde og sende med posten. Patientkontoret kan hjælpe dig med at få tilsendt papirskemaet.
Når du henvender dig til Patientkontoret, sker det også som udgangspunkt via en digital formular. Hvis du ikke har mulighed for at udfyld formularen digitalt, kan du kontakte Patientkontoret telefonisk.
Patientkontoret har telefonnummer 78 41 04 44.