Om klinikken

Sygdomme vi behandler

Vi udreder dig for sygdomme eller tilstande i øre-, næse- halsområdet. Det betyder, at vi undersøger dig for at finde ud af, om du har en sygdom/tilstand i øre-, næse- halsområdet.

Eksempler på sygdomme/tilstande, vi behandler:

  • Fjernelse af mandler og polypper
  • Operation for cyster og andre knuder på halsen
  • Operation af næseskillevæg
  • Operation af forskellige sygdomme/tilstande i mellemøret
  • Operation af stritører

Faggrupper du møder

Når du kommer i klinikken, møder du forskellige faggrupper. Du kan derudover møde studerende og elever, der har opgaver alt efter, hvor de er i deres uddannelse.

Før du kommer

Bliv henvist

For at du kan komme ind til undersøgelse og behandling hos os, skal du have en henvisning.

Du kan blive henvist af:

  • Din praktiserende læge
  • En privatpraktiserende speciallæge
  • En anden klinik eller afdeling på hospitalet

Læs mere om henvisning

Læs dit indkaldelsesbrev

Når du er blevet henvist, indkalder vi dig til undersøgelse. Du modtager indkaldelsesbrevet som Digital Post eller som almindeligt brev, hvis du er fritaget for Digital Post.

I brevet finder du information om:

  • Hvor og hvornår du skal møde op
  • Hvad der skal ske til undersøgelsen
  • Hvad du skal gøre, hvis du bliver forhindret i at møde op til din aftalte tid
  • Hvad du eventuelt skal gøre hjemmefra

Læs mere om indkaldelse

Forbered dig

Det er vigtigt, at du forbereder dig og læser den information, du får i dit indkaldelsesbrev. Husk at læse alle vejledninger og bilag.

Du må gerne tage en pårørende med.

Inden du kommer, skal du:

  • Udfylde og indsende spørgeskemaet, som du har modtaget sammen med dit indkaldelsesbrev
  • Opdatere din medicinliste og medbringe den
  • Evt. skrive spørgsmål ned, så du husker at spørge om det, der er vigtigt for dig

Find eksempler på gode spørgsmål på Godtduspoer.dk

Dit besøg

Når du ankommer

Skan dit sundhedskort ved ankomststanderen, der står ved indgangen til klinikken. Du finder venteområdet længere nede ad gangen på højre hånd.

Tag plads i venteområdet. Der er mulighed for at tage et glas vand i vandautomaten, mens du venter.

Hold øje med ankomstskærmen i venteområdet og gå til det angivne rum, når dit nummer dukker op på skærmen.

Ventetid

Du kan opleve ventetid. Vi prøver så vidt muligt at overholde din aftalte tid, men der kan opstå situationer, som kan give ventetid. Medbring derfor gerne noget læsestof, håndarbejde eller anden underholdning.

Vær opmærksom på, at patienterne ikke altid bliver kaldt i den rækkefølge, som de ankommer i. Hvornår det er din tur, afhænger af forskellige ting. Det kommer bl.a. an på, om du skal ind til undersøgelse eller operation.

Du kan henvende dig til personalet i klinikken, hvis du har spørgsmål til din ventetid.

Dit forløb

Dit første besøg 

Du kommer ind til en undersøgelse hos en øre-næse-halslæge.

Til undersøgelsen vil vi:

  • Undersøge dig
  • Tale om de symptomer, du oplever
  • Aftale, om du evt. skal opereres eller i behandling

Undersøgelsen tager typisk 30-40 minutter. Du skal dog regne med at sætte 2 timer af til dit besøg, da du skal tale med en sygeplejerske og en narkoselæge, hvis vi aftaler operation med dig.

Din behandling

Hvis det viser sig, at vi kan tilbyde dig behandling i klinikken, lægger vi sammen med dig en plan for din behandling.

Hvis der er forskellige muligheder for behandling, drøfter vi fordele og ulemper med dig.

Se vores information om afdelingens behandlinger og operationer

Du bliver henvist til en anden afdeling eller et andet hospital, hvis du får konstateret en sygdom, som vi ikke behandler i klinikken.

Hvis du skal opereres

Hvis du skal opereres, bliver det ikke samme dag som dit første besøg.

Aftaler vi operation med dig, skal du:

  • Tale med en sygeplejerske og en narkoselæge
  • Evt. have taget blodprøver

Samtalen med sygeplejersken og narkoselægen samt blodprøver foregår ofte på samme dag som dit første besøg.

Det kan også være, at du skal have taget røntgen eller skal skannes før operationen. Hvis det er tilfældet, får du en indkaldelse med en ny tid.

Svar på din undersøgelse 

Hvis vi i forbindelse med din undersøgelse eller operation sender væv eller andre prøver til undersøgelse, kan du få svar på forskellige måder:

  • Digital Post
  • Telefon
  • Videokonsultation
  • Samtale i klinikken

Vi aftaler med dig, hvordan du får svar.

Læs mere om undersøgelser og svar

Afslutning af dit forløb

Du er tilknyttet Øre-, Næse- og Halsklinikken, så længe vi vurderer, at det er nødvendigt i forhold til din behandling.

Vi aftaler din opfølgende behandling med dig, inden dit forløb hos os slutter. 

I nogle tilfælde skal du gå til opfølgning hos en privatpraktiserende øre-næse-halslæge.

På sundhed.dk kan du læse din digitale journal. Her finder du information om dit forløb hos os, og de aftaler vi har lavet. 

Hvis du har et længerevarende forløb

Nogle sygdomme/tilstande kræver længerevarende behandling og observation. Det betyder, at du skal gå til behandling og kontrol hos os i en længere periode. Vi planlægger dit forløb i samarbejde med dig, så det giver mening for dig og dit liv.

Til pårørende

Du er velkommen til at deltage i samtaler og undersøgelser, hvis du og patienten ønsker det.

Du kan som pårørende hjælpe med at:

  • høre, hvad der bliver sagt under samtalen
  • stille spørgsmål
  • hjælpe med at forberede spørgsmål hjemmefra
  • fortælle, hvilke symptomer du har lagt mærke til, og hvordan du oplever, at de påvirker patienten i hverdagen

Praktisk på hospitalet

Nedenfor finder du en række praktiske informationer om Regionshospitalet Randers. Du kan finde flere emner og mere uddybende informationer om emnerne på siden Praktisk information.

Få adgang til hospitalets wi-fi

Transport til og fra hospitalet

Parkering på hospitalet

Rygning på hospitalet

Kontakt

Telefon

Afbud, ændring af tid og spørgsmål til behandling

Sekretær: Tlf. 78 42 20 40

Telefontid: Hverdage kl. 8.30-12

Akut hjælp

Hvis du har spørgsmål, der ikke kan vente, kan du ringe til os udenfor vores telefontid. Her får du oplyst et akutnummer.

Ved anden akut behov for hjælp kontakt egen læge eller Lægevagten på tlf. 70 11 31 31

Kontakt oversygeplejersken

Iben Troilsgaard Toxvig

Kontakt Iben, hvis du har ros, ris eller forslag til forbedringer. Skriv gerne mail via borger.dk.

Adresse og mail

Adresse

Øre-, Næse- og Halsklinikken 
Regionshospitalet Randers 
Østervangsvej 54 
8930 Randers NØ

Find klinikken

Brug indgang C og gå til C7.

Hvis du parkerer i p-huset, kan du også bruge indgang A. Følg skiltene mod C, indtil du når C-området. Gå derefter til C7.

Se indgangene på hospitalets oversigtskort

Mail

Skriv en sikker mail til os (Hav dit NemID/MitID klar):

Send mail via borger.dk