Rebozomassage er en blid form for massage, der ved vuggende og rystende bevægelser kan lindre og afhjælpe graviditetsgener, optimere barnets position i bækkenet samt virke smertestillende og vestimulerende. En Rebozo er et tætvævet tørklæde eller sjal, der som vist på videoerne anvendes til massagen. rebozomassage kan anvendes i graviditeten eller under fødslen. 

Du og din partner kan selv anvende rebozomassage derhjemme og det vil ligeledes være muligt at anvende det under fødslen. Fødeafsnittet har rebozoer til rådighed og jordemødrene er bekendt med teknikker og anvendelse. 

Rebozomassage bør ikke anvendes ved foranliggende moderkage. Stop desuden øvelsen hvis du føler ubehag eller ser blødning undervejs.

Bækkenvuggen

Denne øvelse virker afslappende og smerlindrende.

Hvis du bliver utilpas af at ligge længe fladt på ryggen, skal du rulle om på siden og trække vejret roligt, til du får det bedre.

 

Gå ind på adressen øverst på siden for at se videoen.

Ryst æbletræet

Denne øvelse bruges afslappende og smertelindrende og kan derfor anvendes i det tidsrum, du finder det behageligt. Gerne 20 min. for optimal effekt i graviditeten. Hvis øvelsen bruges under fødslen, holdes pause, når der er ve.

Gå ind på adressen øverst på siden for at se videoen.

Stående Rebozomassage

Denne øvelse bruges ofte som boost af veerne under fødsel og til at hjælpe barnet til at indstille sig bedre i bækkenet.

Øvelsen virker afslappende i graviditeten og kan ligeledes anvendes for at fremme barnets indstilling i bækkenet.

Gå ind på adressen øverst på siden for at se videoen.

Sideliggende afspænding

Denne øvelse er ikke en Rebozoøvelse, men kan anvendes til samme formål. Øvelsen kan laves gennem hele graviditeten. Gerne to gange ugentligt.

Øvelsen virker udstrækkende på livmodermuskulatur, ligamenter omkring livmoderen og muskulaturen i underlivet.

Brug 5-10 min. på hver side – husk at lave øvelsen på begge sider! Hvis øvelsen anvendes under fødslen, da minimum "3 veer" på hver side.

Hav altid en hjælper, så stillingen kan laves optimalt!

Stop øvelsen, hvis du oplever at barnet pludseligt bevæger sig meget voldsomt.

Gå ind på adressen øverst på siden for at se videoen.

Foroverbøjet udstrækning/afspænding

Denne øvelse er ikke en Rebozoøvelse, men kan anvendes til nogle af de samme formål.

Øvelsen er god til afspænding og udstrækning af din livmoder og de ligamenter (ledbånd), der holder livmoderen. Øvelsen kan også anvendes til afhjælpning af ryg- og bækkensmerter eller under fødslen for at påvirke barnets position i bækkenet.

Øvelsen kan anvendes både i graviditeten og under fødslen. Kan evt. laves fra sofa til gulv. Find den højde, der passer til dig. Vigtigt at ryggen er helt ret og så lodret som mulig! Lad hovedet "hænge" frit. Hav en hjælper ved siden af til støtte.

Øvelsen må anvendes efter behov.

Øvelsen må ikke anvendes hos gravide med forhøjet blodtryk, grå stær eller med svær tendens til halsbrand.

Gå ind på adressen øverst på siden for at se videoen.