Det er normalt, at kroppen bruger flere timer, og ofte også dage, på at forberede sig til fødslen.

Du kan opleve optakten til fødslen som en tid med menstruationslignende smerter, der kommer og går. Livmoderen kan føles mere hård end ellers, og de lette smerter kan være mere eller mindre konstante. Det kan være svært på dette tidspunkt at skelne mellem plukkeveer, opstartsveer og rigtige veer.

Efterhånden som kroppen bliver mere klar til fødslen, vil veerne ofte blive regelmæssige. De vil komme oftere og med et regelmæssigt interval, de vil være længere og vare omkring 60 sek., og de vil alle være kraftigere og mere smertefulde.

Der vil være tydeligere forskel på, hvornår der er ve, og hvornår der ikke er ve.

Hvis du skal føde dit første barn, vil kroppens forberedelse ofte vare længere tid, end hvis du har født før.

Gode råd til tiden derhjemme:

Husk at slappe af

Det er vigtigt at udnytte tiden og lade op til fødslen, mens kroppen forbereder sig. Det vil sige, at du og din partner skal sørge for at få lidt ekstra søvn, mad og drikke.

Du kan hjælpe din krop ved at være så afslappet som muligt. Det kan du gøre ved at

  • finde en god hvilestilling
  • skifte hvilestilling indimellem
  • tage et varmt bad/karbad
  • bruge en varmepude eller få massage, der hvor veerne mærkes

Har du øvet dig på vejrtrækningen?

Tiden derhjemme er et godt tidspunkt at øve sig i en dyb og rolig vejrtrækning:

  • Indtag en afslappende stilling
  • Træk så luften godt ind gennem næsen, mens du mærker, at lungerne fyldes
  • Hold vejret et par sekunder
  • Pust luften ud af munden, mens du slapper af i kæben, skuldrene og helt ud i fingrene. Mærk efter at du samtidig slapper af i ryggen, balderne og lårene.

Det kan være en god ide at øve sig lidt på forhånd, men vi hjælper dig selvfølgelig også gerne med at få en god vejrtrækning, når du kommer ind på Fødeafsnittet.

Hvad kan du som partner/fødselshjælper gøre?

Som partner/fødselshjælper er din rolle i denne del af fødslen vigtig. Du kan tilbyde massage, lave en varmepude og støtte din kæreste i en rolig vejrtrækning. 

En af de ting, vi med sikkerhed ved, er, at din tilstedeværelse er med til at skabe tryghed – og at det i sig selv virker smertelindrende. Så selv om du kan føle dig lidt afmægtig, så skal du vide, at det har positiv betydning for oplevelsen af fødslen, at du er tilstede og støtter op. Dette selvfølgelig i særlig høj grad, hvis du bevarer roen, agerer opmuntrende og tilbyder din hjælp.