Regionshospitalet Randers får nye navne og vejvisning, men noget bliver ved det gamle. Røde Kors' frivillige guider står stadig klar til at hjælpe patienter, pårørende og øvrige gæster rundt på hospitalet. Det har de nu gjort i 10 år, og deres hjælp til borgerne er uundværlig.

Hver dag kan borgere møde Røde Kors' frivillige guider på Regionshospitalet Randers. De står klar til at tage imod de patienter, pårørende og øvrige gæster, der kommer ind ad døren, og som kan have svært ved at finde frem til rette afdeling eller klinik.

I år er det 10 år siden, de første Røde Kors guider startede på Regionshospitalet Randers. 68-årige Palle Hjorth, der er pensioneret sælger, har været med fra starten, og han ser tilbage på årene, der gik, med stor tilfredshed.

- Det har været nogle gode år, hvor vi har oplevet megen glæde hver dag blandt borgerne. De er fornøjede med at få hjælp fra guiderne, når de kommer ind ad døren. Faktisk er mange borgere overraskede over, at de kan få vores hjælp til at finde vej, så vi møder mange smil og stor taknemlighed. Det er dejligt at bidrage til at give borgerne en god velkomst til Regionshospitalet Randers, siger Palle Hjorth.

Kender hospitalet ud og ind
I dag er Palle Hjorth leder for de i alt 25 frivillige guider, der skiftes til at hjælpe borgerne på vej på hospitalet. Fire ud af de 25 guider har været med fra starten, og de kender, som Palle Hjorth, hospitalet ud og ind. Gennem årene har der været udskiftning blandt guiderne, men alle har været hurtige til at lære hospitalets organisering.

- Vi kender alle hospitalet rigtig godt. Der er sket meget med bygninger og lokaler på hospitalet i løbet af de sidste ti år, men vi har haft godt styr på det. Vi er med hele vejen. Nu ser vi frem til at bruge de nye navne til afdelinger og klinikker og anvise efter den nye vejvisning. Vi forbereder os så godt, vi kan, så vi stadig kan hjælpe de borgere, der har behov for det, siger Palle Hjorth.

En uundværlig hjælp
Røde Kors' indsats har stor betydning for Regionshospitalet Randers.

- Røde Kors' guider er en stor støtte for patienter, pårørende og for personalet i afdelingerne. De giver ikke blot et godt førstehåndsindtryk af hospitalet, men de bidrager også til sammenhængen ved at sørge for at patienterne når frem til rette klinik. Selvom vi nu er i gang med at indføre nye navne og vejvisning, der skal gøre det lettere for borgerne at finde vej på hospitalet, så kan vi slet ikke undvære den personlige hjælp til borgerne, som guiderne yder hver dag, siger Jonas Dahl, hospitalsdirektør.

­­For yderligere information, kontakt:
Jonas Dahl, hospitalsdirektør, tlf.: 2974 4145
Palle Hjorth, leder af Røde Kors' guider, tlf.:2386 6905
Cecilia Honores Møller, kommunikationschef, tlf.: 4079 2609