16. november 2017

Mit Forløb er en ny app og hjemmeside udviklet til patienter med tyktarmskræft ved Regionshospitalet Randers, Aarhus Universitetshospital og Hospitalsenheden Vest. App'en bygger på animationsfilm og samler viden, der hjælper patienterne med at holde styr på deres behandlingsforløb.

Patienter med tyktarmskræft ved Regionshospitalet Randers, Aarhus Universitetshospital og Hospitalsenheden Vest behøver ikke længere at have tasken fuld af pjecer og papirer, når de skal hjem fra hospitalet og orientere sig om sygdommen og kommende behandling.  Informationen findes nu i en app og på en hjemmeside, der samler pjecer, vejledninger og viser små animationsfilm om før, under og efter operation af tyktarmskræft.

- Vi ved, at mange – også ældre - borgere har en smartphone, tablet og computer, som de bruger dagligt. Derfor var det oplagt at lave en digital platform, der er målrettet behovene for information hos vores patienter med tyktarmskræft. Tidligere har vi udleveret et hav af papirer til patienterne, og det kunne virke helt uoverskueligt at gå i gang med. Det hele har de nu samlet i Mit Forløb, der med bl.a. film også imødekommer vores ordblinde og svagtseende patienter, siger Kirstine Lopdrup, specialeansvarlig sygeplejerske i Kirurgisk Klinik på Regionshospitalet Randers.

Mit Forløb er udviklet af de tre midtjyske hospitaler, og den er netop ved at blive en fast del af behandling for tyktarmskræft på hospitalernes kirurgiske klinikker. Patienterne får en udførlig introduktion til det nye digitale værktøj under indledende samtale til behandling, og herefter kan de selv åbne den hjemme, læse om sygdommen og se patientfilm. Patienterne ser ofte filmene sammen med pårørende, det medvirker til en fælles forståelse af forløbet.

Personlig kontakt som opfølgning
Mit Forløb indeholder generel information om tyktarmskræft og standard behandling af sygdommen. Patienterne vil altid kunne rette henvendelse til personalet i de kirurgiske klinikker, hvis de mangler yderligere information eller har spørgsmål til deres behandling.

- Vi følger op med en telefonkonsultation ugen inden, patienterne skal opereres, og i Aarhus med et ambulant besøg. Her sørger vi for at komme omkring det, patienten har behov for at drøfte, og vi sørger for, at de er så godt informeret som muligt om den forestående operation, siger Kirstine Lopdrup.

72-årige Jan Humlum fra Højbjerg er en af de patienter, der har benyttet sig af Mit Forløb.

- Jeg var lidt skeptisk i starten, men da jeg kom hjem fra hospitalet og gik i gang med at bruge Mit Forløb, blev jeg godt tilfreds med den. I app'en kunne jeg se forskellige situationer, jeg skulle igennem før, under og efter operationen. Når man er nervøs, er det godt at kunne se og gense informationen både på skrift og i film. For mit vedkommende manglede app'en ekstra informationer, men dem fik jeg ved konsultationen på Regionshospitalet Randers, forklarer Jan Humlum.

På de tre midtjyske hospitaler samler de kirurgisk klinikker erfaringer fra patienterne i brugen af Mit Forløb og tilpasser den løbende, så standardinformationerne er opdaterede.

For yderligere informationer, kontakt:
Kirstine Lopdrup, specialeansvarlig sygeplejerske, tlf.: 7842 1230
Henriette Vind Thaysen, klinisk sygeplejespecialist, Mave- og Tarmkirurgi, Aarhus Universitetshospital, tlf. 7846 4634
Helle Krogsgaard, sygeplejerske i Kirurgisk afdeling Hospitalsenheden Vest, tlf. 7843 5311

- Tidligere har vi udleveret et hav af papirer til patienterne, og det kunne virke helt uoverskueligt at gå i gang med. Det hele er nu samlet i Mit Forløb, siger Kirstine Lopdrup, specialeansvarlig sygeplejerske